“Jane Blond”: Interview med Dansk Rakkerpak (2023)

I sommeren 2023 tog teatertruppen Dansk Rakkerpak på danmarksturné med deres open air-show "Jane Blond". James Bond•O•Rama.dk har talt med instruktør og medforfatter Niels Grønne om forestillingen, der er en veloplagt og familievenlig pastiche over Agent 007's univers.

Fra juni til september 2023 har man i flere danske byer kunnet oplevet det timelange show ”Jane Blond”, der parodierer og hylder James Bond-universets faste ingredienser. Helt i tidens ånd er den maskuline superagent skiftet ud med en sej heltinde (spillet af Susanne Bonde), der ikke lader James Bond noget tilbage i charme, snilde og slagkraft. Blofeld (Niels-Peter Kløft) og Jaws (Jesper Pedersen) optræder som velkendte skurke i det tempofyldte og musikalske gadeteatershow, hvor fjerdemanden Thomas Dinesen sørger for lydeffekter, liveakkompagnement og speak af Blofelds replikker.

Bag ”Jane Blond” står Dansk Rakkerpak, der blev dannet i 1994, og som siden 2017 har kunnet kalde sig Næstveds internationale egnsteater. Truppen har tradition for at turnere med deres sommerforestillinger, som ved flere lejligheder har taget udgangspunkt i eksisterende fiktionsuniverser. Tarzan, Sherlock Holmes og spaghettiwesterns har tidligere været under kærlig behandling af Dansk Rakkerpak, og ”Psycho Street Cut”, deres udgave af Hitchcocks ”Psycho”, opnåede endda en Reumert-nominering i 2015.

Skuespilleren Niels Grønne, der dannede truppen i 1994 og i dag udgør en tredjedel af den kunstneriske ledelse, har instrueret den aktuelle forestilling, ”Jane Blond”. Han har desuden udtænkt manuskriptet sammen med de medvirkende.

Jane Blond foto 1 (Søren K. Kløft)
Niels-Peter Kløft, Susanne Bonde og Jesper Pedersen i "Jane Blond" ● pr-foto: Søren K. Kløft

Den 61-årige Niels Grønne voksede op med Roger Moore som James Bond, og efter eget udsagn er han det medlem af Dansk Rakkerpak, der gik mest op i at lave en forestilling med Agent 007-tema. Han fortæller til James Bond•O•Rama:

”Jeg synes, det er fantastisk, at man kan blive ved med at forny det univers, og at filmene følger med tiden. Faktisk syntes jeg, at filmene med Pierce Brosnan ramte den allerbedste balance, og jeg ærgrede mig over, at han måtte gå af på grund af Mission: Impossible og andre konkurrenter.”

”For et par år siden var jeg så heldig at finde et bokssæt med alle de gamle Bond-film, så vi kunne kigge dem igennem og hente inspiration til vores forestilling. I lyset af al den debat, der har været om, hvem der skulle være Bond næste gang, tænkte vi, at det kunne være sjovt med en kvindelig Bond, så vi forholdt os til, hvordan Bond behandler kvinder og omvendt.”

”Vi gjorde Jane Blond til en moderne udgave af Bond ligesom Pierce Brosnan og Daniel Craig, som giver deres modstykker en vis værdighed. Samtidig har hun også lidt af den der brug og smid væk-mentalitet i den scene, hvor man ser hende med en mandsperson på en natklub eller hotelværelse, men hvor hun affærdiger ham, så snart hovedkvartet tilkalder hende. Vi ville gerne vise, at en kvinde kunne have den samme attitude og handlekraft.”

”Jeg havde også set filmen ”Atomic Blonde” [2017, med Charlize Theron, red.] og syntes, der var noget at hente i hendes måde at agere på i en mandsdomineret verden. Så den har vi også skævet lidt til.”

Jane Blond foto 4 (Søren K. Kløft)
Niels-Peter Kløft, Susanne Bonde og Jesper Pedersen i "Jane Blond" ● pr-foto: Søren K. Kløft

”Blandt skurkene syntes jeg, at den første, ikoniske Blofeld [Donald Pleasance i ”Du lever kun to gange” (1967), red.] var ham, der fungerede bedst. Jaws hentede vi fra Roger Moores film [”Spionen der elskede mig” (1977) og ”Moonraker” (1979), red.]. Jeg tænkte, at det ville være sjovt at få ham med. Det er altid effektivt at sætte en forholdsvis høj mand sammen med en ikke særlig stor kvinde, og Jesper Pedersen, der spiller Jaws, kan spille sig større, end han egentlig er.”

”Han skulle selvfølgelig have ståltænder, og vi prøvede at kontakte folk, der laver rekvisitter, men det var sindssygt dyrt at få fremstillet sådan en protese. Vi endte med at få fremstillet tandsættet i metalfarvet plastic hos en håndværker, der er uddannet tandtekniker. Gebisset er lavet efter afstøbning af Jespers tænder, og der røg lidt emalje af i den proces. Men jeg syntes, det var vigtigt, at han havde det rigtige gebis, i stedet for at vi for eksempel brugte tandbeskyttere ligesom boksere. Det skulle være en tro visuel kopi af Jaws.”

Som Bond-fan genkender man handlingselementer fra især to af seriens film i ”Jane Blond”. Superskurken bor på en alpetop ligesom Blofeld i ”Agent 007 i Hendes Majestæts hemmelige tjeneste” (On Her Majesty's Secret Service, 1969). Scenen fra ”Moonraker” (1979), hvor Jaws bider kablet til en svævebane over, har også en pendant i miniatureskala i Dansk Rakkerpaks forestilling.

Niels Grønne: ”Vi skulle jo finde en rammehistorie, og der valgte vi at lade det handle om energi, fordi det var oppe i tiden. Det med at indfange solens stråler og bruge dem som kanonade har også været brugt i filmene [”Manden med den gyldne pistol” (1974), red.]. Desuden havde vi også lige været igennem en energikrise, hvor gasforsyningen blev udfordret på grund af krigen i Ukraine. Så vi gjorde skurken til ham, der sælger energi til højestbydende for at sætte øst og vest op imod hinanden. Elon Musk har også haft et projekt med at overføre energi, så det er ikke taget helt ud af den blå luft.”

”Siden improviserede vi over en masse sekvenser fra filmene, og vi appellerede til alle, også scenografen og kostumieren, for at de skulle komme med bud på alle de ting, de huskede som highlights og se, hvad vi kunne bruge dem til. For eksempel mødet mellem Moneypenny og Bond, eller når Q præsenterer Bond for forskellige gadgets i laboratoriet og så videre. Begge dele kom med i ”Jane Blond”, hvor vi har kaldt Q's assistent for Z. [Moneypenny har skiftet køn i stykket, hvor han hedder Mand-i-penny, red.]”

”Vi havde også fra starten idéen med den lille gondol, der kører op til Blofelds slot. Der er noget effektivt over den kontrast mellem miniaturer og skuespillere i 1:1. Man kan nærme sig et filmisk univers, hvis man kan få publikum til at gå med på præmissen og ind i detaljen på den måde.”

Jane Blond foto 5 gondol (Søren K. Kløft)
Thomas Dinesen i "Jane Blond" ● pr-foto: Søren K. Kløft

”Thomas Dinesen, som er uddannet i slagtøj på Rytmisk Musikkonservatorium, har komponeret ny musik i den rigtige Bond-stemning. Vi ville prøve effekten med at lade ham speake Blofelds replikker i mikrofonen, mens skuespilleren mimer. Det virkede ret godt. Til gengæld fungerede det ikke, da vi også gav ham Jane Blonds replikker. Så dem siger skuespilleren selv, selvom det giver nogle udfordringer med hensyn til lydstyrken, når vi spiller i det fri.”

Det eneste replikskifte fra filmene, der er kommet med i ”Jane Blond”, er den klassiske udveksling mellem Goldfinger og Bond i ”Agent 007 kontra Goldfinger” (1964): ”Do you expect me to talk?” – ”No, Mr. Bond, I expect you to die!”. Vi får også serveret en ny vinkel på vodka martinien, idet Jane Blond på sit hotel i Schweiz bestiller en ”Dark 'n' Stormy, stirred like hell”.

Ellers er ”Jane Blond” i høj grad en actionpræget forestilling, der byder på nærkamp, koreografi og dans – for ikke at tale om et højt antal kostumeskift. Niels Grønne bekræfter, at det kræver god fysik hos skuespillerne:

”Susanne Bonde, der spiller Jane Blond, er i starten af 50'erne, men i fysisk superform. Hun er uddannet danser og performer og er selv kommet med en masse bud på koreografien. I stedet for at fyre den hurtige, verbale punchline af har hun tit en pirouette eller en anden fysisk ting, hun leverer.”

”Stykket indeholder ikke så meget dialog, dels fordi vi mest spiller udendørs. Men det virkede mest rigtigt, at replikkerne var på engelsk, for James Bond og hans univers er så udpræget engelsk, og det skulle Jane Blond også være.”

”Så er der måske nogle pointer eller referencer, der går hen over hovedet på børnepublikummet. De kender ikke nødvendigvis Bond-universet og kan forholde sig til det, men vi tænker altid, at vores forestillinger skal fungere, uanset om publikum kender forlægget eller ej.”

Jane Blond foto 3 (Søren K. Kløft)
Jesper Pedersen, Susanne Bonde, Niels-Peter Kløft og Thomas Dinesen i "Jane Blond" ● pr-foto: Søren K. Kløft

”Jane Blond” kan opleves i udvalgte danske byer indtil medio september 2023, men Niels Grønne og Dansk Rakkerpak regner med at holde liv i forestillingen, så den dels kan spilles indendørs og dels kan tages op igen i næste sæson. Anbefalet af James Bond•O•Rama.dk!

FAKTA
”Jane Blond” af Dansk Rakkerpak. Instrueret af Niels Grønne. Med Susanne Bonde, Jesper Pedersen, Niels-Peter Kløft og Thomas Dinesen (musiker). For voksne og børn fra 6 år. Varighed: ca. 1 time. Turnéperiode 2023: juni-september. Forventes genopsat i 2024.

Find spilledatoerne på Dansk Rakkerpaks hjemmeside
Læs Teateravisens anmeldelse af ”Jane Blond”
Læs ISCENEs anmeldelse af ”Jane Blond”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.