“Spionen der elskede mig”: Kristeligt Dagblads filmanmeldelse (1977)

Det religiøst funderede Kristeligt Dagblad beskæftigede sig normalt ikke med "filmindustriens teknologiske udskejelser". Men avisens kulturredaktion gjorde alligevel en undtagelse, da EON Productions tiende James Bond-film, "Spionen der elskede mig" (The Spy Who Loved Me), fik dansk biografpremiere under stort ståhej den 12. august 1977.

Fem dage senere, 16. august, leverede avisens filmanmelder Niels Houkjær følgende pudsige analyse af Bond-figurens stereotypi og seriefilmenes mytiske skabelonpræg:

“Lev og lad dø”: Se og Hør til gallapremiere i London (1973)

REPORTAGE

 
Ugebladet Se & Hørs journalist John Lindskog deltog i den stort opsatte kongelige gallapremiere på "Lev og lad dø" (Live and Let Die, EON 1973) i Odeon Leicester Square den 5. juli 1973.

Lindskogs reportage kunne læses i Se og Hør den 13. juli (nr. 28). Han havde blandt andet udvekslet et par ord med Roger Moore, der erklærede sig "rystende nervøs" for sin debut og røbede, at han fik 1 million pund i samlet honorar for sine første tre film som James Bond 007.

Læs mere

“OHMSS50”: På tur i den 007. himmel (Jyllands-Posten 2019)

REPORTAGE

 
Søndag 25. juli kl. 18 introducerer Bond•O•Rama.dk 4K-visningen af "Agent 007 i Hendes Majestæts hemmelige tjeneste" (On Her Majesty's Secret Service, 1969) i CinemaxX Københavns James Bond-kavalkade.

Læs mere om CinemaxX' James Bond-kavalkade (eksternt link)
Bestil billetter til "On Her Majesty's Secret Service" (eksternt link)

Bond•O•Rama.dk deltog i den afsluttende del af filmens uofficielle 50-års jubilæumsfejring, OHMSS50, som fandt sted på Piz Gloria i Schweiz. Denne enestående oplevelse beskrev jeg sidenhen i en reportage til Morgenavisen Jyllands-Posten. Nedenstående artikel blev trykt i avisens rejsetillæg 14. september 2019.

● Bond•O•Ramas billeder fra Piz Gloria
● Bond•O•Ramas billeder fra Mürren, Lauterbrunnen og Bern

The Name is Bond:

På tur i den 007'ende himmel

Brian Iskov for Morgenavisen Jyllands-Posten, 14. september 2019

Gennem 50 år har den roterende restaurant Piz Gloria lokket James Bond-fans fra hele verden til Schilthorn-bjerget i Schweiz. Jyllands-Posten var med, da fans og stjerner fejrede rundt 007-jubilæum på et af filmseriens mest berømte optagesteder.

”Sådan en solnedgang oplever vi kun et par gange om året,” forsikrer personalet på Piz Gloria med passende ærbødighed.

Som en luksuriøs special effect skræddersyet til denne ganske særlige aften toner en knaldorange palet frem og forgylder den allerede imponerende udsigt fra restauranten på den schweiziske bjergtop Schilthorn.

Selv James Bond er duperet. For enden af et af middagsbordene sidder George Lazenby aftegnet i silhuet mod vinduet. Skuespilleren haler sin mobil op ad lommen for at forevige horisonten og facetime en videohilsen til sine teenagebørn i Los Angeles. Et stille, privat øjeblik i en turbulent uge, hvor den aldrende Agent 007 konstant har været omgivet af begejstrede James Bond-fans.

George Lazenbys stille solnedgangsstund på Piz Gloria
George Lazenbys stille solnedgangsstund på Piz Gloria 1. juni 2019. Foto: Brian Iskov/Bond•O•Rama.dk.

Læs mere

Bond•O•Rama Podcast 005: Nikolaj Tarp – mit liv med Bond

PODCAST

 
I Bond•O•Rama Podcasts nye serie, "Mit liv med Bond", vil jeg – webmaster Brian Iskov – i hvert afsnit invitere en anden dansk Bond-nørd til en uformel hyggesnak om vores personlige forhold til James Bond 007.

Anledningen er, at CinemaXX København fra 11. juli til 28. september 2021 viser 26 James Bond-film i digital 4K-kvalitet som optakt til premieren på “No Time to Die”.

Dagens gæst i podcasten er instruktør, forfatter m.m. Nikolaj Tarp (f. 1979), som introducerer hele fem film i CinemaxX' Bond-kavalkade: "Thunderball" (18. juli), "Never Say Never Again", "Octopussy", "A View to a Kill" (22. august) og "The Living Daylights" (29. august). Med udgangspunkt i de fem film bevæger vi os på kryds og tværs gennem Bond-universet, som Nikolaj lærte at kende gennem VHS, tysk tv og tegneseriehæfter, da han voksede op i Sønderjylland i 1980'erne.

Allerede dengang forlangte Nikolaj at få Ian Flemings Bond-romaner læst højt som godnatlæsning. Vi taler om bøgerne versus filmene, om de senere Bond-romaner af andre forfattere og om de ofte meget mangelfulde danske oversættelser.

Vi kommer også ind på vores fælles fascination af hajer og undervandsfilm (jævnfør "Thunderball") og diskuterer udfordringerne ved, at der bliver stadig længere mellem de nye Bond-film i biograferne. Endelig spekulerer vi over, hvordan franchisens fremtid vil tegne sig, når Daniel Craig lægger pistolen på hylden efter "No Time to Die".

Hvis du efter dette afsnit får lyst til mere Bond-nørdesnak med Nikolaj Tarp, kan du lytte til hans egen podcast, Filmpodcast for Folket, der har udgivet maratonlange afsnit (op til seks timer!) om hver eneste Bond-film, inklusiv dem uden for EON's serie:
● Filmpodcast for Folket - James Bond Retrospektiv

● Køb billetter til CinemaxX' Bond-kavalkade (eksternt link)
Hør Bond•O•Rama Podcast 003: Rikart Købke – Mit liv med Bond
Hør Bond•O•Rama Podcast 004: Peter Albrechtsen – Mit liv med Bond

Nikolaj Tarp er gæst i dette afsnit af podcastrækken "Mit liv med Bond".

Bond•O•Rama Podcast 004: Peter Albrechtsen – Mit liv med Bond

PODCAST

 
Bond•O•Rama har taget hul på et nyt podcastformat, "Mit liv med Bond". I denne serie vil jeg – webmaster Brian Iskov – invitere andre danske Bond-nørder til en uformel hyggesnak om vores fælles lidenskab, James Bond 007.

Dagens gæst i podcasten er tonemester Peter Albrechtsen (f. 1976), som introducerer "Goldfinger" i CinemaxX København på søndag den 18. juli. Allerede som dreng i 1980'ernes Nyborg hæftede Peter sig ved lyden i Bond-filmene, fordi han så dem med tysk tale. Lydeffekterne og musikken i Bond-serien har inspireret Peters arbejde som lyddesigner på f.eks. "Vores mand i Amerika". Derfor kan I også undtagelsesvist høre lydeksempler fra Bond-filmene i dette afsnit af "Mit liv med Bond".

Som tidligere vært på "P2 Soundtrack" har Peter meget at sige om de særlige kvaliteter ved John Barrys Bond-musik. Vi taler om, hvordan den oscarvindende mixer Norman Wanstall skabte lyden af bl.a. Oddjobs hat, og hvor forbløffende godt Gert Fröbe er eftersynkroniseret til engelsk som Auric Goldfinger. Peter deler også sin begejstring for scenografen Ken Adams fabelagtige production design.

Endelig fortæller Peter, hvordan han forholder sig til filmenes politisk ukorrekte elementer, når han indvier sin 11-årige søn i 007's univers ("Goldfinger" hører også til sønnens yndlingsfilm).

"Mit liv med Bond" er produceret i anledning af, at CinemaXX København fra 11. juli til 28. september 2021 viser en kavalkade med alle 26 Bond-biograffilm, inklusiv “Casino Royale” fra 1967 og “Never Say Never Again” fra 1983, på stort lærred i digital 4K-kvalitet.

Hør Bond•O•Rama Podcast 003: Rikart Købke – Mit liv med Bond
Køb billetter til CinemaxX' Bond-kavalkade (eksternt link)

Tonemester Peter Albrechtsen er gæst i Bond•O•Rama Podcast afsnit 004.

Læs mere

Bond•O•Rama Podcast 003: Rikart Købke – Mit liv med Bond

PODCAST

Bond•O•Rama.dk er tilbage efter et halvt års pause!

Det samme er Bond•O•Rama Podcast, nu i et lidt mere regelmæssigt format. Vi lancerer nemlig en række særafsnit under titlen "Mit liv med Bond", hvor jeg – webmaster Brian Iskov – hver gang inviterer en anden dansk Bond-nørd til en uformel hyggesnak om vores personlige forhold til James Bond-figuren og fænomenet.

Anledningen er, at CinemaXX København fra 11. juli til 28. september 2021 viser en kavalkade med 26 James Bond-film som optakt til premieren på “No Time to Die”. Det er en helt enestående mulighed for at gense alle filmene i EON Productions’ serie plus de to uafhængigt producerede “Casino Royale” fra 1967 og “Never Say Never Again” fra 1983 på det store lærred i 4K-kvalitet.

De fleste af søndagsforestillingerne bliver introduceret af udvalgte Bond-eksperter, og nogle af de oplægsholdere vil I kunne lære bedre at kende gennem Bond•O•Rama Podcast i løbet af sommeren og efteråret 2021.


Bond-O-Rama Podcast på Anchor

Æresgæsten i dette første afsnit er Rikart Købke, der som filmchef i CinemaxX-biograferne har tilrettelagt Bond-kavalkaden. Vi taler om Rikarts første møde med Agent 007 i 1980'ernes Herlev, hvor Bond åbnede verden for ham både kulturelt og geografisk – en oplevelse, han siden har givet videre til sine egne børn. Rikart, der selv spiller musik, elsker også Bond-filmenes soundtracks, i særdeleshed når John Barry har komponeret tonerne. Endelig beretter Rikart om sit møde med Paul Haggis og om dengang, han besøgte indspilningen af "Quantum of Solace" på Pinewood Studios og kom til at sige noget til Barbara Broccoli, som han senere skulle fortryde ...

Æresgæsten i første afsnit af "Mit liv med Bond" er Rikart Købke, filmchef i CinemaXX.

Læs om CinemaxX' James Bond-kavalkade i 4K
● Bestil billetter til James Bond-kavalkaden (cinemaxx.dk)

Læs mere

“Tomorrow Never Dies”: Ekstra Bladets filmanmeldelse af Nicolas Barbano (1997)

Forud for danmarkspremieren på "Tomorrow Never Dies" (19. december 1997) skrev Bond-ekspert Nicolas Barbano en begejstrede anmeldelse af filmen i Ekstra Bladet.

Nicolas Barbano har eksklusivt for BondORama.dk knyttet denne kommentar til sin egen knap 23 år gamle anmeldelse:

"Anmeldelsen af "Tomorrow Never Dies" blev – som det var normalt for avisanmeldelser af nye film – skrevet umiddelbart efter, at jeg havde set filmen for første gang. Så det er nemt her næsten et kvart århundrede og utallige gensyn senere at være bagklog og føle, visse ting kunne have været vægtet anderledes.
Eksempelvis er jeg i dag nok mindre imponeret over Cecilie Thomsens lagenpræstation (som hun da heller ikke førte til en eneste nævneværdig rolle). Og især forstår jeg ikke mit udfald mod "endnu en 'lovende tv-instruktør' eller 'klipperen på den forrige Bond-film'!". Måske var det Martin Campbell, jeg tænkte på, for han havde ud over sine erotiske lystspil iscenesat en del tv-serier, og jeg var dengang lettere utilfreds med "GoldenEye" (som siden er steget betydeligt i min anerkendelse). I alt fald var det ikke en kritik af hverken Peter Hunt eller John Glen, der var sprunget fra at være Bond-klippere til at instruere to af seriens bedste film, "OHMSS" og "For Your Eyes Only". Jeg kan simpelthen ikke huske, hvad jeg havde i tankerne, og det er en sætning, der smægter af snobberi, og som jeg i dag ville ønske udeladt.
Og så var det ikke just super profetisk at skrive "den evige Desmond Llewelyn", eftersom verdens bedste Q desværre døde to år senere. Men det er småting. I det store hele kan jeg godt stå ved min anmeldelse. At genlæse den gav mig lyst til at gense filmen – igen."

Stop pressen: PRIVATE

BOND REDDER FORSIDEN!

AF NICOLAS BARBANO

LONDON (Ekstra Bladet): Så er vi der igen: En magtgal skurk har verdensfreden mellem sine skarptslebne negle, og kun een mand kan stoppe ham: James Bo...
Næh, stop en halv! Ind fra venstre stormer en kinesisk agent med atletiske lemmer, skælmske øjne og særdeles hårdtslående manerer: Hun hedder Wai Lin og er en af de mange gode årsager til at se den nye James Bond-film 'Tomorrow Never Dies'.
Filmen er nr. 21 i rækken (hvis vi medregner 'Never Say Never Again' og de 2 x 'Casino Royale') og en af de bedste. Hvilket bl.a. skyldes, at den ligesom de allertidligste Bond-film, dem med Sean Connery, er begået af en 'rigtig' instruktør, Roger Spottiswoode ('Terror Train', 'Under Fire', 'Jagten på en morder'). Fremfor endnu en 'lovende tv-instruktør' eller 'klipperen på den forrige Bond-film'!
Manuskriptet bygger på en frisk og ret genial ide: Skurken er dennegang en magtgal mediekonge, Elliot Carver (spillet med kynisk humor af Jonathan Pryce), som kun har øjne for seer- og oplagstal. For at fodre sit nye tv-netværk tænder han op under en rask lille krig mellem England og Kina!
På sin lønningsliste har han bl.a. en sadistisk, tysk læge, fremstillet så skægt af Vincent Schiavelli, at hans ene scene i filmen bliver til en uforglemmelig oplevelse. M lugter dog lunten. Hun spilles atter af Judi Dench, der nærmest knuser de mandlige kollegers kønsdele mellem sine skarptandede replikker. Hun er seriens bedste M, og giver sin dygtigste mand 48 timer til at stoppe Carvers ulmende mediebegivenhed.
Allerførst må 007 James Bond dog lige vikle sig ud af Cecilie Thomsens sengelinned. Hun har haft travlt med at lære ham dansk (i alle ordets betydninger!) og synes, han er et naturtalent. Bond nikker: 'Det er en fornøjelse at lære Deres tungemål!'
Man tror ham. Skønne Cecilie ses kun i få minutter, men gør indtryk. Gid hun og ikke Teri Hatcher havde fået rollen som skurkens hustru, der også er Bonds ekskæreste: Hatcher er håbløst uægte i rollen, som dog giver Pierce Brosnan lejlighed til at vise Bonds menneskelige side. Brosnan får betydeligt mere ud af rollen her, end han gjorde i 'GoldenEye'.
Også Kina har et ord at skulle have sagt. Michelle Yeoh i rollen som Wai Lin er en kvindelig 007 og burde få sin egen filmserie. Bond-producenterne har to gange før prøvet at kombinere Bond med en ligeværdig kvinde: Barbara Bach i 'Spionen der elskede mig' og Maud Adams i 'Octopussy'. Men Michelle Yeoh er den første, der lever op til udfordringen. Man tror på, at hun om nødvendigt kunne stoppe skurken uden hjælp fra mr. Bond.
Pierce & Michelle udgør et fantastisk team, især under en forrygende chase midt i filmen, hvor de sammenlænket håndled til håndled formår at køre på motorcykel og bekæmpe en bevæbnet helikopter! Bond får også hjælp fra Q (den evige Desmond Llewelyn) i form af en fjernstyret, indbrudssikker BMW 750 og en Ericsson-mobiltelefon, der kan så meget, at den nærmest fungerer som kombineret schweizerkniv og grønspættebog. I et nostalgisk øjeblik genforenes Bond desuden med sit foretrukne våbenmærke: En Walther – snøft!
'Tomorrow Never Dies' flyder over af action. Hen mod slutningen bliver det næsten for meget, idet filmens opfindsomme fortælleglæde farer vild i en lidt for velkendt finaleopvisning af slagsmål og eksplosioner. Men ellers er opus 21 en gennemført pragtfuld filmfantasi, en smokingklædt cocktail af humor, spænding, vanvittige stunts og britisk charme. Verden og biffen er tryg, så længe vi har James Bond.
"Tomorrow Never Dies" havde i går aftes verdenspremiere i London, og har Danmarkspremiere den 19. december, altså om ni dage. Start bare nedtællingen: 009 ... 008 ... 007!

(FEM STJERNER)

'Tomorrow Never Dies'. USA 1997. Instr.: Roger Spottiswoode. De gode: Pierce Brosnan, Michelle Yeoh, Teri Hatcher, Judi Dench, Desmond Llewelyn, Samantha Bond, Cecilie Thomsen. De onde: Jonathan Pryce, Götz Otto, Ricky Jay, Vincent Schiavelli. Website: www.mgm.com.

Blu-ray- og cd-udgivelse: “Agents are Forever” (2020)

Den 6. november 2020 udgav det tyske selskab EuroArts koncertoptagelsen "Agents are Forever" med DR SymfoniOrkestret på Blu-ray og cd. Optagelsen fandt sted under koncerterne af samme navn i DR KoncertHuset i januar 2020. Spilletiden på begge formater er dog lidt kortere end den tv-udgave, DR2 viste den 19. marts 2020. Bernard Herrmanns "Overture" fra "North by Northwest" er fjernet fra sætlisten, og Jakob Stegelmanns hyggelige oplæg mellem numrene er redigeret bort, idet udgivelsen er møntet på et internationalt publikum.

Hør "Agents are Forever" på Spotify
Køb "Agents are Forever" på EuroArts' officielle side
Læs Jakob Stegelmanns oprindelige programtekst til "Agents are Forever"



Cd'en har en effektiv spilletid på 79 minutter, mens Blu-ray'en varer 85 minutter inklusive rulletekster og bifald. 12 af de 21 numre er James Bond-musik, mestendels komponeret af John Barry, der også er repræsenteret ved en stemningsfuld og velklingende udgave af temaet fra "The Ipcress File".

Bond•O•Rama.dk's vurdering: Som på så mange andre symfoniske indspilninger af Bond-temasangene er fremførelsen i "Agents are Forever" noget mere friseret end på de originale soundtracks. Musikerne er tydeligt på hjemmebane i det smukt leverede instrumentale cue "Moutains and Sunsets" fra "You Only Live Twice", mens man på flere af temasangene fornemmer, at rytmisk musik ikke er DR SymfoniOrkestrets spidskompetence. Vokalist på syv af de ti Bond-numre er Caroline Henderson, som virker fejlcastet til opgaven, da hun hverken demonstrerer stemmepragten, registeret eller divamanererne, som kan yde forbillederne retfærdighed. Bedst klarer Henderson sig på "Skyfall", der i sit udtryk ligger tættere på sangerindens vanlige repertoire. Alt i alt en fin koncertudgivelse til den jævne filmmusikfan snarere end den kræsne Bond-aficionado. DR's billeddækning, instrueret af Karsten Andersen, er visuelt og teknisk veludført.

Blu-ray-omslag:

Læs mere