“Agent 007 mission: drab”: Foromtale og biografannonce i Politiken (1963)

James Bond 007-filmserien fra EON Productions fylder 60 år i dag, onsdag den 5. oktober 2022.

For 60 år siden måtte danskerne dog pænt vente seks måneder, før de endelig fik lov at se den første biograffilm i rækken, "Agent 007 mission: drab" (1962). På selve dagen for filmens danske biografpremiere, den 5. april 1963, bragte dagbladet Politiken nedenstående kortfattede foromtale. Det fremgår, at Ian Flemings bogserie om Agent 007 allerede var kendt i Danmark, omend forfatteren måtte finde sig i at få sit navn fordansket til Jan Fleming. Den unavngivne skribent bemærker også, at den danske oversættelse af filmtitlen "Dr. No" ikke just var særlig mundret.

Bagerst i avisen havde filmens københavnske premierebiograf, Nørreport Bio, indrykket en større etspaltet annonce, der lokkede med en bevæbnet James Bond i smoking og en bikiniklædt Honey Ryder. Tegningerne var taget fra Mitchell Hooks' engelske plakatdesign.

Tillykke med 60-årsjubilæet!

● Læs de danske dagblades filmanmeldelser af "Agent 007 mission: drab"

DR NO_Politiken notits 05041963
DR NO dansk biografrepertoire 05041963

Simon Spies’ svenske Bond-villa (Se og Hør 1976)

Til filmen "Agent 007 i Hendes Majestæts hemmelige tjeneste" (On Her Majesty's Secret Service, EON 1969) overvejede scenografen Syd Cain først at anvende den danske rejsekonge Simon Spies' nyopførte sommerhus Villa Fjolle som Blofelds tilholdssted. Et amerikansk magasin havde bragt billeder af Spies' hus, der lå på den svenske skærgårdsø Torø, og som var resultatet af en arkitekturkonkurrence, den danske rigmand havde igangsat i 1967. Stefan Berglunds modernistiske, ufo-runde bygning af plastic, beton og fiberglas, med indlagte elektroniske raffinementer, leder da også tanken hen på alperestauranten Piz Gloria i Schweiz, som filmholdet endte med at benytte som deres location.

Ifølge denne fotoreportage fra Se og Hør nr. 38/1976 (17. september) havde Simon Spies nægtet at leje sit 75.000 kvadratmeter store villa ud til EON Productions. Spies kørte ellers i samme periode i en Aston Martin DBS, ganske som George Lazenbys James Bond i "Agent 007 i Hendes Majestæts hemmelige tjeneste".

Spies SH 38-76 (17 sep)
Spies SH 38-76 (17 sep) B

Læs mere

“Agent 007 – du lever kun to gange”: Dansk premiereplakat (1967)

BIOGRAFPLAKAT

 
Den danske afdeling af distributøren United Artists sendte denne plakat med metallisk staffagefarve ud til biograferne op til premieren på "Agent 007 - du lever kun to gange" (You Only Live Twice, EON 1967) i december 1967. Ved senere repremierer af filmen skiftede United Artists metaleffekten ud med blå staffagefarve.

Plakatkunstner: Frank McCarthy.

• Se den danske repremiereplakat til "Agent 007 - du lever kun to gange"

“James Bond Festival”: Annonce for lejevideoer (1983)

I 1983 indrykkede Metronome Video denne sort-hvide annonce i danske ugeblade for at gøre opmærksom på, at syv af EONs James Bond 007-film var tilgængelige som lejekassetter på det hjemlige VHS-marked.

Bemærk, at filmene ikke blev udgivet i kronologisk rækkefølge, idet VHS-serien på dette tidspunkt inkluderede Sean Connerys første tre Bond-film og Roger Moores to første og (på det tidspunkt) to seneste.

● Se lejevideoomslagene i stort format og andre VHS-annoncer for James Bond 007

Bond-festival annonce leje-vhs

Tak til Isak Thorsen.

“Agent 007 jages”: Uddrag fra bogen “Erotik i filmen” (1965)

I 1965 udgav filmkenderne Ove Brusendorff og Poul Malmkjær bogen "Erotik i filmen: Den nøgne bølge". Som titlen antyder, anskuede forfatterne filmkunsten fra en kødelig vinkel, hvilket gav Thaning og Appels Forlag anledning til at trykke et rigt udvalg af sort-hvide filmstills med mere eller mindre påklædte skuespillerinder.

Også vores "egen" playboyagent, James Bond, er repræsenteret i bogen på side 59 ved nedenstående sengebillede, "et herligt voyeurmotiv" med Sean Connery og Daniela Bianchi fra "Agent 007 jages" (From Russia with Love, EON 1963). Et kort tekststykke om erotikken i de tidlige Bondfilm følger på side 60.

Desuden finder man på side 31 et pr-foto fra knaldfilmen "Gangsterblondinen" (Guns, Girls and Gangsters) fra 1958. Som Bondkender Nicolas Barbano har bemærket, er motivet - en bevæbnet mand set igennem to nøgne dameben - en tidlig forløber for biografplakaten til "Agent 007 strengt fortroligt" (For Your Eyes Only, EON 1981).

FRWL Erotik i filmen s 59

Læs mere

Billed-Bladets røde stol: Interview med Pierce Brosnan (1996)

I januar 1996 besøgte Pierce Brosnan København i forbindelse med den danske gallapremiere på "GoldenEye" (EON 1995). Billed-Bladet fik en hel time med stjernen i den røde stol på Hotel D'Angleterre, og når man læser journalisternes nærgående spørgsmål, spekulerer man på, om Brosnan mon anede, hvad han gik ind til?

Den ene af udspørgerne var Casper Nielsen, som i dag bestyrer bond-bloggen.dk. Han mindes sit første møde med Brosnan således:

"Det var jo lidt af en gevinst at få i rusen dengang i 1996. Vi - journalist Tina Schneider og fotograf Martin Høien og undertegnede - havde Brosnan på tremandshånd i en time. Det var dagen efter gallapremieren i Imperial, og han gav mange korte interview til tv-stationerne. Han havde dog ikke regnet med, at det ville være så privat. “Håber, jeg altid vil bevare mit humør, hvad enten jeg sidder i en rød stol eller ej”, mener jeg, han svarede. Han var lidt nervøs i begyndelsen - og det var vi også. Jeg husker, han bed lidt af mig, fordi jeg borede i, at han havde smadret Bonds Aston Martin!  Men alt gik nu fint. Vi viste ham, at Roger Moore havde siddet i samme stol, og da vor fotograf trak en Walther-legetøjspistol frem, lod han sig også fotografere med den. Den blev dog lige sikkerhedstjekket af hans agent.

Brosnan var virkelig åben - og sympatisk, men han havde trods alt meget på spil og forekom noget forfængelig. Jeg har været heldig at møde han et par gange siden ved "Mamma Mia"-premierer og interviewe ham. Der var han helt anderledes tilbagelænet man of the world. Det var i øvrigt Tinna Munk fra UIP [den danske distributør af "GoldenEye"], der stod for at sætte interviewet op. Og uanset hvor prof man prøver at være, så er det aldeles surrealistisk og svært at bevare fatningen overfor Mr. Bond himself …"

Brosnan BB interview 1995 A

Læs mere

“Agent 007 i skudlinien”: Berlingske Tidendes filmanmeldelse (1985)

Ved danmarkspremieren på "Agent 007 i skudlinien" (A View to a Kill, EON 1985) i august 1985 måtte Berlingske Tidendes filmkritiker Michael Blædel konstatere, at der ikke var meget saft og kraft tilbage i den efterhånden 57-årige Roger Moore som James Bond - og at denne 14. Bond-film fra EON også viste tegn på træthed.

"Roger Moore [...] i titelrollen ligner efterhånden kun en mislykket ansigtsløftning, en stift stirrende statist i det show, han engang var centrum i."

AVTAK Berlingske anm 090885