“Spioner dør ved daggry” (1987): Carlsberg-reklameplakater

Den danske bryggerikoncern Carlsberg indgik i 1980'erne en aftale med EON Productions om at få deres produkt placeret i to Bond-film, "Spioner dør ved daggry" (The Living Daylights, 1987) og "Licence to Kill" (1989).

I forbindelse med biografpremieren på "Spioner dør ved daggry" udsendte Carlsberg nedenstående reklameplakat i formatet 51x71 cm til det amerikanske marked. Onde tunger vil måske hævde, at reklamens slogan virker modsat hensigten: "He's dangerous and he takes chances. Except when it comes to his beer".

TLD Carlsberg poster 1987

Desuden dukkede denne variant af den britiske filmplakat (tegnet af Bryan Bysouth) op i Hongkong med Carlsbergs navn prominent placeret:

TLD Carlsberg Hongkong poster

Kendere vil i øvrigt vide, at dette ikke var første gang, James Bond stiftede bekendtskab med Carlsberg. Allerede i "Agent 007 contra Goldfinger" (Goldfinger, EON 1964) fandt Agent 007 (Sean Connery) en stribe danske importerede dåseøl i Jill Mastersons (Shirley Eaton) køleskab på Hotel Fontainebleau.

● Danske forbindelser: Carlsberg-øl i "Agent 007 contra Goldfinger"

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.